Klockan är

04:31 och jag har lite svårt att sova. Onödigt att vara uppe nu, men det ska bli ändring på det så snart skolan börjar igen.


Igår var jag in på hockey, det var riktigt bra. Brynäs vann med 8-2, efter det begav jag mig mot UNF och ett lan, där jag bara var i ungefär 9 timmar, sen åkte jag hem och sov. Idag har jag lirat poker, det gick inte så vidare bra, men det kan det ju inte göra varje gång heller. Efter pokern drog jag, Thompa, Plix och Ljunkan in till Max i Gävle och käkade.


Nu har jag bestämt mig. Jag ska sluta snusa. Det kommer inte bli det lättaste, men jag ska åtminstone försöka. En dosa snus kostar (beroende på vilken sort) ungefär 38 kr, och det är på tok för mycket för min plånbok. Undrar om detta kan bero på regeringens värdelösa ekonomipolitik? Skatten höjs på snus och cigaretter och alkohol, men skatten ska bli lägre för de som tjänar bättre i och med fördelar om fastighetsskatt och förmögenhetsskatt. Klyftorna i samhället blir större.

Hur vore det att göra en reform i våra svenska fängelser?  De svenska fängelserna har mycket lyx. Som dömd brottsling som då enligt svensk lag utfört kriminella handlingar kan man studera, sitta vid datorn, träna, titta tv och äta bra mat. Det är skattepengar från de människor i Sverige som inte sitter inne.

Jag tycker att skolmaten är helt okej, dock blir maten hur äcklig som helst när jag tänker på att svenska fängelser har bättre mat än i skolan. Det är likadant i äldreomsorgen, det finns allt för många historier om utsatta äldre personer som faktiskt har byggt vårat land. Jag tycker inte att svenska fängelser ska vara "bröd och vatten", men standarden bör sänkas. Jag har ingen aning om hur mycket pengar som går till de svenska fängelser som finns på onödigt lyx, men jag skulle gärna vilja veta.

Om standarden sänktes skulle även de ekonomiska resuserna sparas och kunna satsas på skola, sjukvård och äldreomsorg. För mig är det en självklarhet. Det finns många familjer som måste vända på varenda krona för att klara mat, kläder, hyra och allt vad det nu kan vara, och samtidigt sitter en brottsling och äter fin mat och tittar på Tv när han eller hon begått en olaglig handling. Men Sverige är Sverige, världens snällaste land...


Nej det är nog dags att försöka sova nu, annars blir jag nog mer less än en döv som blir erbjuden jobb som musikrecensent.

Mors


Dagens kluriga: Heter det en elektrisk gasspis eller ett elektrisk gasspis?

Dagens låt: Tyler Hilton - Missing you

Dagens plus: Max var gött.
Dagens mins: Pokern, som gick uruselt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0