Bandy, jämdställdhet och helg

Så ser kombinationen ut som vandrar runt i min skalle för tillfället.

Bandy! Riktigt roligt att det kommer igång, och jag hoppas att Studenternas i Uppsalas ska intas av svartvit-klädda supportrar en lördag i april. Sen skulle det ju inte vara fel om Stålmännen får sluta som segrare heller. Dock är det långt dit, men serien börjar idag borta mot Broberg idag, och det ska väl inte för alla bandybollar i Sverige sluta med hemmaseger? Inte ens hemmapoäng, nej SAIK vinner idag, relativt enkelt också skulle jag tro. Härligt.


Såg på Nyheterna igår runt 22:00, den nya jämo (jämställdhetsombudsmannen) får en lön som i förhållande till den förra jämos lön minskar med 20%.

Vad kan man då säga om detta? Tycker det är jäkligt pinsamt att just jämställdhetsinvolverade människor inte får lika lön för lika arbete, det är ju ganska grundläggande, oavsett kön... Det ska även tilläggas att nya jämo är en kvinna. En annan sak jag funderar lite över är yrkesartikeln; jämställdhetsombudsmannen. Mannen ja, inte konstigt att det blir olika lön när ett yrke som kan utföras av en person oavsett kön heter xxxx-mannen. Knepigt. Men det är ju lika inom många andra sektorer också. Ett exempel är brandman, kanske skulle låta lite konstigt med brandkvinna, men det finns ju även kvinnliga brandmän även om är mansdominerat.

Pinsamt ja! Frågan är vad som är mest pinsamt bara... Löneskillnaden mellan könen i det här fallet, eller att göra ett sådant stort reportage om en kvinna som nu "bara" tjänar ca 60 000 kronor... Dubbelmoralens Sverige.


Idag har jag haft samhällskunskapsprov, det gick skitdåligt, och på tal om skit, så skiter jag faktiskt i det. Skönt att det är ur världen. Efter det har jag och mina gruppkamrater jobbat ganska duktigt på projektarbetet. Vi har tidigare beslutat vad vi ska göra utifrån vårat projektarbetes budskap: "Sprida budskapet om Berlinresan vidare". Följande ska vi ha utfört:

-Berlinkväll, den största uppgiften (klar)
-Dagbok från resan (klar)
-Fotoutställning (ej påbörjad)
-Prata med några skolklasser på grundskolan (ej påbörjad)

Nu är det dock ur mina tankar, för nu är det helg. Mycket skönt... Ikväll blir det Idol, hoppas Amanda väljer iallafall en lite bättre låt denna gång, du är grym.

Snön faller för fullt ute, tur att det finns tak, och vi kan även ta(c)ka Göranssonska stiftelserna för det nästa år också...

Mors

Dagens citat: "Jag ska ta det lugnt i helgen och vara nykter. Det ska jag fira... med öl" Simon Nilsen

Dagens låt: Tracy Chapman & Luciano Pavarotti - Baby, can I hold you tonight

Dagens plus: Helgen är här
Dagens minus: Vädret

Kommentarer
Postat av: Simon Nilsen

Vilken rolig och läsvärd blogg. Här blir man nog stammis :D

2007-11-11 @ 04:50:59
Postat av: söderberg

Saik kommer vinna, för vi älskar saik! HEJ! patte ä grymmast, fyra mål första matchen. mhmmmm

2007-11-11 @ 15:40:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0